کد مطلب:277115 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

کسانی که مهدی را پسر امام حسن عسکری می دانند
چنان كه پیش از این اشاره كردیم، بیشتر دانشمندان بزرگ اهل سنّت وبلكه اكثریت قریب به اتّفاق آنان، عقیده دارند كه «مهدی موعود» واقعیّت دارد، ومی گویند: او از دودمان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) وفاطمی و علوی و از نسل امام حسین (علیه السلام) است؛ ولی در آخر الزمان متولّد می گردد و در سنین جوانی دنیا را پر از عدل و داد می نماید.

در میان این عدّه كه حضرت مهدی (علیه السلام) را از نسل امام حسین (علیه السلام) می دانند، كسانی بوده و هستند كه با وجدانی پاك و بیدار یا به ملاحظه رعایت امانت در نقل حدیث و تاریخ، در كمال صراحت گفته اند: این مهدی موعودی كه از دودمان پاك پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و از نسل امام حسین (علیه السلام) است، كسی جز فرزند برومند امام حسن عسكری (علیه السلام) نیست.

این عدّه، بدون توجّه به وابستگیهایی كه معمولاً علمای عامّه به حكومت های طاغوتی بنی اُمیّه وبنی عباس داشته اند و به دور از هرگونه تعصّب، صریحاً اعلام داشته اند كه: ابوالقاسم، محمّد بن الحسن العسكری (علیه السلام) همان كه در سال 255 هجری (یا سنوات دیگر به قول آنها) در شهر «سامرا» و در خانه امام حسن عسكری (علیه السلام) متولّد شد و به عقیده شیعه، امام دوازدهم است، همان «مهدی موعود» است؛ زیرا مجموع روایات صحیح و معتبری كه بزرگان اهل سنّت درباره «مهدی منتظر» نقل كرده اند تنها با او قابل تطبیق است، ونمی تواند شخصی غیر از او باشد.

البته در میان این عدّه، كسانی هم پیدا می شوند كه فقط از پسر امام حسن عسكری (علیه السلام) نام برده، و یا از ولادت او خبر داده اند، ولی نگفته اند كه او «مهدی موعود» است.



[ صفحه 145]



شگفت آور اینجاست كه حتّی آن عدّه معدود و تعداد انگشت شماری هم كه گفته اند: «مهدی، پس از ولادت وفات یافت» مانند علاء الدوله سمنانی، حافظ ذهبی و ابن حجر مكّی نیز، در شمار كسانی هستند كه حضرت مهدی (علیه السلام) را، پسر امام حسن عسكری (علیه السلام) می دانند!

زیرا اغلب كسانی كه از ولادت محمّد بن الحسن العسكری (علیه السلام) خبر داده اند نگفته اند كه: او دیگر چه شد؟ و به كجا رفت؟ وچه سرنوشتی پیدا كرد؟ ولی این چند نفر متعصب عنود، برای انحراف افكار شیعیان از پیش خود گفته اند كه «مهدی (علیه السلام) وفات یافت» تا به خیال خام آنها، دیگر شیعیان در انتظار نمانند و مسأله مهدویّت وانتظار ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در بین شیعیان، فراموش گردد.

به هر حال، عدّه زیادی از دانشمندان بزرگ اهل سنّت، از مورّخان، محدّثان و حافظان حدیث، به وجود مقدّس مهدی موعود كه فرزند امام حسن عسكری (علیه السلام) است اعتراف نموده اند كه برای نمونه فشرده گفتار برخی از آنان را در اینجا می آوریم.